Plýtvání potravinami je celosvětovým problémem, který se nevyhýbá ani mladé generaci. Výzkumný tým z Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně se v rámci projektu Wasteful Generation zaměřil na chování generace Z při nakládání s potravinami v domácnostech. Výsledky ukazují, že existuje prostor pro změnu – ale jak na to?
Kolik potravin vyhazuje generace Z?
Podle dat z výzkumu generace Z odhaduje, že vyhodí přibližně 38 gramů potravin na osobu a den, ale reálná měření ukazují, že toto číslo je vyšší – 43,4 gramů. Největší podíl odpadu tvoří ovoce, zelenina a hotová jídla. Plýtvání je vyšší zejména u mladých lidí, kteří již žijí sami, než když žili ve společné domácnosti s rodiči.
Jak lze chování změnit?
Tým výzkumníků testuje různé strategie vedoucí ke změně nákupního a spotřebního chování generace Z. Ukazuje se, že pozitivní motivace, jako jsou odměny nebo kredity, mohou mít na omezení plýtvání významný dopad. Právě na tuto skutečnost cílí kampaň „Nebuď Trash!“, která se snaží oslovit mladou generaci prostřednictvím vizuálního obsahu a sociálních sítí.
Síla digitálních nástrojů a influencerů
Vzhledem k tomu, že generace Z je plně digitalizovaná a preferuje krátká vizuální sdělení, byly klíčovými nástroji kampaně bannerové reklamy, spolupráce s influencery a propagace edukativní mobilní aplikace. Významný úspěch zaznamenaly příspěvky influencerů, které dosáhly přes 1,4 milionu zhlédnutí. Na kampani se podílel Jan Špaček, který je známý svými anketami přímo na ulici a propagoval příspěvky na Instragramu a Favcebooku. Dalším influencarem, který natočil zajímavé video k problrmatice plýtvání, je Anna Sochorová, která má sledující zejména na TikToku. Počet tzv. greenfluencerů pomalu narůstá, ovšem zaměření na udržitelnou spotřebu je stále poměrně nízké. V současné době propaguje e-book Nebuď trash ingluencerka Rozárie Haškovcová, která na Instagramu vystupuje pod názvem Shluk buněk.
Co dál?
Projekt Wasteful Generation bude pokračovat až do roku 2026 a jeho cílem je přinést konkrétní doporučení, jak efektivně změnit chování mladých spotřebitelů. Výzkumný tým tak pracuje nejen na analýze dat, ale také na vývoji metodiky, jejíž aplikace by mohla dlouhodobě snížit množství vyhazovaných potravin.
Výzkum ukazuje, že změna je opravdu reálná. Klíčem je správná komunikace a personalizované nástroje, které osloví mladou generaci způsobem, kterému rozumí a který je pro ni přirozený.
Nejnovější komentáře